Az igazság a hinduizmusról
Európai szemmel rettentő szigorúnak tűnik az indiai és srí lankai kasztrendszer. Nézzük te kibírnád vagy inkább lázadnál ellenük?
A küzdelemhez szokott szingalézek és tamilok együttélése nem mondható zökkenőmentesnek. Erős hittel és akarattal, de ugyanakkor egymás elleni küzdelemmel tűzdelve valósították meg elképzeléseiket.
A sziget hitéletében két fő vallást találunk, a hinduizmust és a buddhizmust. Rejtély, hogy pontosan mikor is jelent meg a hindu vallás a szigetlakók életében. Az biztos, hogy szingalézek honosíthatták meg, majd terjedt tova a szigetlakók között.
Srí Lankán Katagarama az egyik legismertebb hindu zarándokhely, ami még a parázson és tűzön járás különleges ceremóniái miatt is híres.
A hinduizmus, vagy korábban a brahmanizmus Elő-India ősi vallása.
Az Indiai Köztársaság lakosainak közel 83 százaléka követi ma is ezt a vallást, de hindu vallásúak élnek Nepálban, Pakisztánban, Bangladesben, Srí Lankán, Hátsó-Indiában, Indonéziában, Délkelet-Afrikában, Dél-Amerikában és Óceániában is.
Nápoly és Capri, a kalandok földje - Dél-Olaszország 2.
Világszép.hu - IRATKOZZ FEL a friss videókért: ITT
A világ népességének több mint 13 százaléka, körülbelül 600 millió ember hindu vallású.
A hinduizmus ennek ellenére soha nem volt térítővallás. A földrajzi elterjedtsége alapján elmondható, soha nem lépett túl az indiai civilizáció kulturális hatókörén.
A brahmanizmus vagy hinduizmus sok istenhívő vallás. Nincsenek szilárdan rögzített, általános érvényű dogmái, egyháza és papi hierarchiája.
A hinduk vallásukat "örök vallásnak" nevezik, mert évszázadok során folyamatosan fejlődött, alakult, nem vezethető vissza egyetlen alapítóra. Tanítása szerint mindig jelennek meg bölcs férfiak, azaz testet öltött istenek.
A hinduizmus, a buddhizmus és a dzsainizmus egyaránt szentnek tekinti a szankszrit Om vagy Aum szótagot, hangot. A szankszrit titkos tanok szerint az Om a világegyetem kezdő hangja, amely előidézte a teremtést és fenntartja a világot.
Az A, U és M kiejtésekor képződő hangok a trimúrtit, vagyis az életet irányító három istenalakot jelképezik a három napszakkal, továbbá a tudás, a cselekvés és a vágyakozás hármas képességét.
A trimúrti más megfogalmazásban is él.
Ez a trisadaka, a három igazmondó értelemmel, ami Visnut északon a víz jelképpel, vörös színnel, Sívát keleten a széllel és fehéren, míg délen Bráhmát tűzként és sárga szimbólummal ábrázolja.
Nyugaton a guru, a mester működik és a teljes egységük a mindenek fölötti erőt, forróságot, tüzet és energiát adják.
A brahmanizmus szó az indiai papi kaszt – brahmana - elnevezésből ered.
A hinduizmus szó pedig egy földrajzi fogalomból ered. Az Észak-Indiába benyomuló muszlimok (muzulmánok) az Indus-vidék lakóit hinduknak nevezték. A két szó ma már gyakorlatilag ugyanazt jelenti.
A hinduizmus vagy brahmanizmus egyszerre vallási és társadalmi rendszer is. A vallás helyi, történeti fejlődésében fontos szerepet játszottak az árják.
Egy indoeurópai nyelvet beszélő népről van szó, akik az i.e. 2. évezred közepe felé benyomultak az Indus-völgyébe, majd onnét tovább terjeszkedtek a szubkontinens legdélebbi pontjáig, majd egészen Ceylonig.
Ezeken a területeken már fejlett civilizációjú, városokban élő, földművelő, saját írással rendelkező népek éltek, akiknek önálló vallásuk is volt. Ez a vallás képezi a hinduizmus egyik alapját.
Erre épül rá, ezzel vegyül az árják természeti erőkre (Nap, Hold, Tűz istenek) alapozott politeista hitvilága. Ebben az időben került a vallásba a "szent állatok" (elefánt, kígyó, majom, krokodil és a tehén) és a szent növények (lótusz, fügefa) kultusza is.
A hindu vallás alaptételei szerint a világegyetem maga a rendezett egész, amely felett egy, a természetben és az erkölcsi életben is megnyilvánuló világtörvény uralkodik, a dharma.
Ezt a világtörvényt többféleképpen is elképzelik. Egyesek személytelen erőnek, mások a többiek fölé emelt istenalaknak hiszik.
A világ örökkévaló, nincs őskezdet és vég, hanem a keletkezés és az elmúlás az egymást követő váltakozó folyamatában szüntelenül megújul.
Magát az örök körforgást és az örökkévalóság világképet a társadalmi felépítés, a kasztrendszer tükrözi. Ennek lényege, hogy a társadalom minden tagja egy-egy kasztba, azaz zárt társadalmi csoport tartozik.
Ebbe a kasztba csak beleszületni lehet, innen se fölfelé, se lefelé kijutni nem nagyon lehet. Ha ritka esetben mégis, akkor a szigorú földi követelményeknek meg kell felelni.
Összefoglalóan igaz, hogy minden hindunak az a feladata, hogy a kasztja által meghatározott feltételeknek a lehető legjobban megfeleljen, sorsa ellen ne lázadjon, amely európai szemmel furcsának hathat.
Szerző: Monos János